Κυριακή 12 Φεβρουαρίου 2012

-Πρότασεις της Ομοσπονδίας Συλλόγων Ωρωπού για το ρυθμιστικό σχέδιο Αθήνας-Αττικής


·        ΥΠΟΜΝΗΜΑ ΤΗΣ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑΣ ΣΥΛΛΟΓΩΝ ΩΡΩΠΟΥ, (Ε.Σ.Ω.), ΓΙΑ ΤΟ ΡΥΘΜΙΣΤΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ ΤΗΣ ΑΘΗΝΑΣ / ΑΤΤΙΚΗΣ 2021.


·         Είναι προφανές, ότι για να αξιολογήσει κανείς τον σχεδιασμό του νέου ρυθμιστικού της Αθήνας θα πρέπει να αναλύσει τις προβλέψεις του, όσο αφορά την περιοχή του Δήμου Ωρωπού καθώς και της ευρύτερης περιοχής της Βορειοανατολικής Αττικής.

·         Συνοπτικά μετά από αξιολόγηση της μελέτης διακρίναμε ότι το Σχέδιο προβλέπει τις εξής δράσεις:

·         Κανένα νέο σχέδιο πόλεως και καμία νέα οικιστική ενότητα από αυτές που είναι διαμορφωμένες στα όρια του Δήμου μας, δηλαδή ούτε ένα μέτρο ένταξης,   

·         Κανένας νέος αυτοκινητόδρομος, καμία παρέκκλιση του Προαστιακού προς Ωρωπό, καμία νέα διασύνδεση του Δήμου με μέσα μαζικής μεταφοράς,

·         Πρόταση για αγροτική παραγωγή, υψηλής παραγωγικότητας για παραγωγή επώνυμων προϊόντων,

·         Νέες χωροθετήσεις για εγκατάσταση βιομηχανίας εντός της Αττικής, γενικά σαν ευρύτερος σχεδιασμός,

·         Νέες χωροθετήσεις μεγάλων εμπορικών κέντρων, με κριτήρια για την εγκατάσταση από τον Οργανισμό της Αθήνας.

·         Εκτεταμένη χρήση στον χάρτη της Αττικής, για τον Δήμο του Ωρωπού, της ζώνης προστασίας των ορεινών όγκων, ακόμα και σε δομημένους οικιστικούς θύλακες.


·         Ποιο το χρονοδιάγραμμα για την θεσμοθέτηση του Σχεδίου;

·         Με το πρακτικό της 18ης συνεδρίασης του ΟΡΣΑ, η εκτελεστική προτείνει την προώθηση της θεσμοθέτησης του νέου σχεδίου Νόμου με Νόμο, ενώ σε τηλεφωνική επικοινωνία με τον  γραμματέα της Ε.Ε, πήραμε την διαβεβαίωση ότι καταληκτική  ημερομηνία ολοκλήρωσης της διαβούλευσης αποτελούσε η 31-01-2012. Στο διαδίκτυο μάλλον με προφορική εντολή του Προέδρου του Οργανισμού δόθηκε ημερομηνία ολοκλήρωσης η 20-02-2012.


·         Αξιολόγηση των παραπάνω ενεργειών και προτάσεων του Οργανισμού για την ευρύτερη περιοχή του Δήμου Ωρωπού:


·         Γίνεται εύκολα αντιληπτό ότι το σχέδιο είναι ανεπαρκέστατο προφανώς και δεν ανταποκρίνεται στην σημερινή πραγματικότητα του Δήμου μας, όπως αυτή έχει διαμορφωθεί. Δεν ρυθμίζει τις εκκρεμότητες σε θέματα χωροταξίας, δεν αναγνωρίζει πυκνοδομημένους οικιστικούς θύλακες και τέλος δεν προωθεί καμία νέα υποδομή ή αναβάθμιση για την περιοχή των Ωρωποχωρίων. Με αυτά τα δεδομένα, αντιλαμβανόμαστε ότι δεν θα υπάρξει καμία περιβαλλοντική και οικονομική προώθηση, αφού δεν προβλέπει  τέτοιες δράσεις και φυσικά πρέπει να θεωρείται από την κοινωνία ξεπερασμένο με βάση τις τοπικές ιδιαιτερότητες και τις διαμορφωμένες συνθήκες, όσον αφορά την οικιστική πραγματικότητα. Δεν γίνεται κατανοητό πως χιλιάδες ιδιοκτησίες, που συμμετέχουν σε δημόσιους φόρους, συμμετέχουν στις διατάξεις του Ν.4014/11, για την αναγνώριση δικαιωμάτων της ιδιοκτησίας τους και μάλιστα μέσω εξοντωτικής φορολόγησης, αγνοούνται από τον σχεδιασμό της κεντρικής εξουσίας. Ποιού είδους αποκέντρωση αρμοδιοτήτων της περιφέρειας λαμβάνει χώρα, όταν αυτά που σχεδιάζουν για τους κατοίκους τους οι  Καλλικρατικοί Δήμοι, έρχονται σε πλήρη αντίθεση με τα σχέδια αυτών που αποσκοπούν σε παραπέρα τσιμεντοποίηση της Αθήνας, εξυπηρετώντας μεγάλα επιχειρηματικά συμφέροντα; Είναι πασιφανές ότι δεν υπάρχει ευρύτερος σχεδιασμός για την περιοχή της Ανατολικής Αττικής. Ιδιαίτερα για τον Δήμο Ωρωπού αυτό δεν αποτελεί σχέδιο δράσης, αλλά σχέδιο εξόντωσης της ανάπτυξης οικονομικής και οικιστικής, με σκοπιμότητα την αναδιανομή των ιδιοκτησιών των κατασκευαστών, που ακόμα και σήμερα ανεγείρουν πολυώροφα συγκροτήματα στις υποβαθμισμένες περιοχές της Αθήνας όπως το Μεταξουργείο κ.α., με στόχο την συνέχιση της κερδοσκοπίας. Αντίθετα με  την επιλογή του κάθε πολίτη, να επιλέξει να αναβαθμίσει με λίγα χρήματα την ποιότητα της ζωής του, επιλέγοντας να αξιοποιήσει την περιουσία του που έχει δεσμευμένη εδώ και δεκαετίες, λόγω της πρόθεσης ενός Οργανισμού, να  αγνοήσει παντελώς την χωροταξική αναβάθμιση ενός ολόκληρου Δήμου. Για να γίνει αντιληπτό το μέγεθος της αδικίας αναφέρουμε ότι, ο Δήμος Ωρωπού διαθέτει  έκταση 550 χιλιάδες τετραγωνικά μέτρα, από την οποία, μεγάλη έκταση  κατέχουν ο ορεινός όγκος της Πάρνηθας, η ιδιαίτερου φυσικού κάλλους περιοχή της Μαλακάσας, και του Πολυδενδρίου, οι δασικές εκτάσεις του Αυλώνα, του Καλάμου, του Ωρωπού και του Συκαμίνου. Ως οικιστικές περιοχές αναγνωρίζονται  οι οικισμοί οι προϋφιστάμενοι του 23, δηλαδή τα χωριά που δημιουργήθηκαν προπολεμικά η παραλιακή ζώνη και ακόμη 5 περιοχές όλες και όλες που έχουν χωροθετηθεί μετά το 1970 μέχρι και σήμερα  και διαθέτουν δικό τους ρυμοτομικό. Δηλαδή όλη η διαμορφωμένη κατάσταση με τους οικισμούς στο ηπειρωτικό κομμάτι του Δήμου δεν έχουν καμία προοπτική ύπαρξης σύμφωνα με τον ΟΡΣΑ, όταν από έρευνες της ΕΣΩ το διαμορφωμένο δομημένο οικιστικό σύνολο του Δήμου μας σε καμία περίπτωση δεν ξεπερνά το 20% τοις εκατό της συνολικής έκτασης του Καλικρατικού Δήμου. Το έγκλημα που διαπράττει ο ΟΡΣΑ ενάντια στην περιοχή μας είναι από την σύστασή του το 1985,όταν όλα αυτά τα χρόνια έως και σήμερα δεν έχει καταφέρει να θεσπίσει χρήσεις γης, και να ανακόψει με αυτό τον τρόπο την άναρχη  δόμηση. Κλείνοντας, και εξετάζοντας την περίπτωση της γεωργικής παραγωγής υψηλής παραγωγικότητας για την προώθηση προϊόντων με επώνυμο, πρέπει να εξετάσουμε αν η πρόταση του ΟΡΣΑ, προτείνει σημαντικές δράσεις για να ανατρέψει την εκτεταμένη ρύπανση του υδροφόρου ορίζοντα. Καμία δράση, καμία πρόταση για άμεση χωροθέτηση της τριτοβάθμιας επεξεργασίας των βιομηχανικών και αστικών λυμάτων για την περιοχή του Σχηματαρίου και της βιομηχανικής περιοχής. Καμία δράση για την απορρύπανση του υδροφόρου ορίζοντα από βαριά μέταλλα όπως το αρσενικό και χημικά πρόσθετα όπως το καρκινογόνο εξασθενές χρώμιο, όταν μάλιστα σε περιοχές που βρίσκονταν στα όρια του Δήμου μας με την Βοιωτία, το εξασθενές χρώμιο είχε ξεπεράσει στις γεωτρήσεις για το πόσιμο νερό, το όριο του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας, έως και 3000 φορές. Επομένως, κύριε Πρόεδρε του Οργανισμού, χωρίς να προτείνετε τις αναγκαίες δράσεις για την αντιμετώπιση των πραγματικών προβλημάτων, περιέργως  προβάλλετε την γεωργική ανάπτυξη υψηλής παραγωγικότητας, όταν αυτή είναι όχι μόνο καταδικασμένη να αποτύχει, αλλά και να αποβεί καταστροφική για το κοινωνικό σύνολο!



·         Τέλος ετεροχρονισμένα η  Δημοτική Αρχή ανοίγει μια συζήτηση για την οποία έπρεπε να έχει προηγηθεί το επιχειρησιακό πρόγραμμα του Δήμου. Και αυτό γιατί με το πρόγραμμα αυτό εκτός της ακριβής οικονομικοκοινωνικής κατάστασης και της διαμορφωμένης οικιστικής εικόνας που θα προσλάβει μέσω της εκπόνησης του προγράμματος αυτού, θα μπορούσε τώρα να έχει θεσπίσει τις αναπτυξιακές και οικιστικές προτεραιότητες του, μαζί με τους κατοίκους και να προάγει τον δικό του σχεδιασμό πλέον ως τον απαραίτητο για εφαρμογή στον ΟΡΣΑ. Πολύ περισσότερο δε αφού με πρωτοβουλία του Δημάρχου και Αντιδημάρχου των Τεχνικών Υπηρεσιών, αποδέχτηκε να συνεχίσει την Β Φάση του Γενικού Πολεοδομικού Σχεδιασμού  για την περιοχή των Ωρωποχωρίων, δικαιώνοντας έτσι τις επιλογές της Α΄ Φάσης της μελέτης, που κατακρεουργεί και εξοντώνει κάθε προσπάθεια για οικιστική ανάπτυξη στην περιοχή μας. Τελικά η Β΄ Φάση του ΓΠΣ πρέπει να εκπονηθεί με τέτοιο τρόπο που  θα ενθαρρυνθούν οι πολίτες και οι συλλογικοί φορείς εκπροσώπησής τους να μετέχουν δημιουργικά στις αποφάσεις που θα ληφθούν, με προτεραιότητα την σημερινή πραγματικότητα, των οικισμών κλείνοντας την πόρτα για νέες αθέμιτες παρεμβάσεις παραγοντίσκων της περιοχής, προς ίδιον προσωπικό όφελος!  Καταλήγοντας  η προσοχή μας, πρέπει να δοθεί στον Γενικό Πολεοδομικό Σχεδιασμό γιατί οι απαγορεύσεις αυτές του Οργανισμού δεν γνωρίζουμε ποια τύχη  θα έχουν, τι  νομικό καθεστώς θα το διέπουν, αφού άμεσα τροποποιείται τόσο  η διάθρωση του ΟΡΣΑ, όσο και η Πολεοδομική νομοθεσία,  αρχής γενομένης από τον νόμο του Παπακωνσταντίνου για τα αυθαίρετα.

·         Λαμβάνοντας υπόψη μας τα στοιχεία της προμελέτης της Α Φάσης του ΓΠΣ που εκτελέστηκε από τον ΟΡΣΑ αντλούμε πληροφορίες για τα πληθυσμιακά στοιχεία της περιοχής των Ωρωποχωρίων για το υφιστάμενο οδικό δίκτυο της περιοχής για τις αναμενόμενες εξελίξεις στον πληθυσμό και στην απασχόληση για τις τάσεις στην μεταβολή των χρήσεων γης, την εκτίμηση του πληθυσμού της επόμενης δεκαετίας και καταλήγουμε μετά από όλα αυτά, στις παρακάτω προτάσεις:

·         Με δεδομένο ότι ο πληθυσμός στην περιοχή του Δήμου Ωρωπού θα διπλασιαστεί μέχρι το τέλος της δεκαετίας, σύμφωνα με την μελέτη, αντιλαμβάνεται κανείς ότι η περιοχή μας ημέρα με την ημέρα θα αλλάζει φυσιογνωμία, εφόσον στα σχέδια του Ρυθμιστικού της Αθήνας και στην εν εξελίξει μελέτη του ΓΠΣ,  για την περιοχή μας δεν περιλαμβάνει τους παρακάτω σχεδιασμούς:

·         Επαναφορά στο σχέδιο πόλεως όλων των καταργηθέντων ρυμοτομικών σχεδίων που ενώ λειτούργησαν ως πολεοδομικές ενότητες επί δεκαετίες, εκδόθηκαν οικοδομικές άδειες, αναπτύχθηκαν ως οικιστικά κέντρα με αγοροπωλησίες και επενδύσεις σε γη, πάγωσαν, και μέχρι σήμερα είναι εκτός σχεδίου. Επομένως επανένταξη άμεσα με νέα πολεοδομική μελέτη για την περιοχή του Χαλκουτσίου η οποία εντάχθηκε στο σχέδιο με το Π.Δ. 27-06-1988 ΦΕΚ 555Δ/88, αφού εκλείψουν οι λόγοι για τους οποίους <έπεσε> το σχέδιο πόλεως. Αφορά κομμάτι του Πευκιά, της Ν. Εκάλης, του οικισμού των Εφέδρων καθώς και κομμάτι πριν τον οικισμό του Χαλκουτσίου. Εμφάνιση στον χάρτη του ΡΣΑ, ως νέα οικιστική ενότητα.

·         Άμεση προώθηση του σχεδίου των Λαχανόκηπων στην περιοχή Αλυκή Χαλκουτσίου, αφού η πολεοδομική μελέτη είναι ώριμη περισσότερο από πέντε χρόνια.

·         Άμεση ολοκλήρωση του σχεδίου της Αγριλέζας, που ενώ είναι ώριμη η πολεοδομική μελέτη ο ΟΡΣΑ.

·         Επέκταση της Σκάλας Ωρωπού η οποία ενώ διέθετε παλαιό ρυμοτομικό σχέδιο του 1971 και κατέπεσε στο ΣΤΕ για τυπικούς λόγους ο ΟΡΣΑ δεν συμπεριελάμβανε ούτε στο ρυθμιστικό του 2000 ούτε το τωρινό! Αφορά τον οικισμό της Καλλιθέας.

·         Οικιστικοί θύλακες που εκτός της Αγ. Παρασκευής που ενώ προτείνεται στην προμελέτη του ΓΠΣ δεν παρουσιάζεται στο σχέδιο νόμου του ΡΣΑ, ως νέα οικιστική ενότητα, προτείνουμε άμεση ενημέρωση των χαρτών του ρυθμιστικού σχεδίου για τις παραπάνω περιοχές μαζί βέβαια με τους παρακάτω πυκνοδομημένους θύλακες, που αποτελούν αυτόνομους οικισμούς- γειτονιές με την έννοια του νόμου 1337/83, και οι οποίοι αποτελούν την ραχοκοκαλιά των Δημοτικών Ενοτήτων της Σκάλας και των Ν. Παλατίων.

o   Αντλώντας πάλι από τα στοιχεία της μελέτης για τα Ωρωποχώρια υπάρχουν περίπου 15000 κατοικίες από τις οποίες ένα μεγάλο μέρος αυτών των κατοικιών, αδρανοποιούνται πολεοδομικά, αλλοιώνοντας τον διαμορφωμένο χαρακτήρα της περιοχής που εξελίσσεται σε μόνιμη κατοικία. Η συνολική έκταση των οριοθετημένων οικισμών για την ευρύτερη περιοχή αυτή που αποτελεί τον πυρήνα του Δήμου και την περισσότερο πυκνοδομημένη έκταση είναι μόλις 4000 στρέμματα και αυτά που υπολείπονται μαζί με την εκτός σχεδίου περιοχή είναι άλλα 5000 στρέμματα, ποσοστό ασήμαντο για την ποσοστιαία πυκνότητα σε αναγωγή της συνολικής έκτασης του Καλλικρατικού Δήμου με τα 550 χιλιάδες στρέμματα.



·         Επομένως άμεση ενημέρωση των χαρτών και της μελέτης του ρυθμιστικού σχεδίου για την ένταξη των συνεκτικών θυλάκων των οικισμών σε Σκάλα , Ν. Παλάτια και Συκάμινο Ωρωπού και συγκεκριμένα επανερχόμενοι στις προτάσεις μας, που σας καταθέσαμε στα πλαίσια της εκπόνησης από τον ΟΡΣΑ του ΓΠΣ, σας ενημερώνουμε:



o   Οικισμός Πευκιάς μαζί με  μεγάλο τμήμα της Ν. Εκάλης που δεν περιέχονταν στο καταργηθέν ρυμοτομικό σχέδιο της περιοχής του Χαλκουτσίου, ο οικισμός της Δροσιάς, ο οικισμός του Αγ. Αθανασίου, της Χρυσοπηγής, τμήμα από τον οικισμό Καμάρι, το Σαραντάρι, ο Κάμπος Ωρωπού και τα Πλατάνια Ωρωπού, τα Λευκά, το Πανόραμα Χαλκουτσίου,  το Πανόραμα Αγριλέζας, το νέο Συκάμινο, το Καμάρι, το Κατηφόρι, η Αγ. Αικατερίνη, ο Ο.Σ. των Υπαλλήλων Εθνικής Τραπέζης, το Πευκί, ο οικισμός των Κρητών και αυτοί με παλαιό καταργηθέν ρυμοτομικό διάταγμα, οι Πόντιοι, για όλους τους  παραπάνω οικισμούς υπάρχει χωροταξική εκκρεμότητα πολλών ετών. Θέλουμε  να ενημερωθούν τόσο οι χάρτες του Ρυθμιστικού Σχεδίου, όσο και το κείμενο της μελέτης του ΡΣΑ έτσι ώστε να είναι συμβατή με την πραγματικότητα η Πρότασή  σας.

o   Τέλος η πρόταση μας ολοκληρώνεται με την παρέμβασή μας  ως προς νέες πιθανές χωροθετήσεις τόσο ΒΙΠΕ και ΒΙΠΑ, που  θα συντελέσουν στο παραπέρα περιβαλλοντικό έγκλημα, της ανεξέλεγκτης ρύπανσης του Ασωπού ποταμού. Σας υπενθυμίζουμε ότι μετά από προσφυγή της Ε.Σ.Ω. στο Συμβούλιο της Επικρατείας ακυρώθηκαν χωροθετήσεις νέων μονάδων με αποδέκτη τον Ασωπό και την ευρύτερη περιοχή. Μάλιστα οφείλετε να γνωρίζεται τις προσπάθειές μας για την λύση του προβλήματος της ρύπανσης της περιοχής μας και της περιοχής του Σχηματαρίου – Αυλώνα- Οινοφύτων με την δημιουργία τριτοβάθμιας μονάδας επεξεργασίας των βιομηχανικών αποβλήτων, της οποίας η χωροθέτηση πρέπει να καταδεικνύεται στην μελέτη του ρυθμιστικού της Αττικής. Τέλος, σαν μαζικό συλλογικό όργανο με 44 Εξωραϊστικούς και Πολιτιστικούς Συλλόγους και 15000 μέλη στο Δήμο Ωρωπού, η Ομοσπονδία Συλλόγων (Ε.Σ.Ω.), υποβάλει ύστατη θερμή παράκληση να αξιολογηθούν με σοβαρότητα από τον ΟΡΣΑ, οι προτάσεις μας.

o   Παρακαλούμε, να υπάρξει από την υπηρεσία σας, ορθολογική αντιμετώπιση των προτάσεών μας, γιατί είναι οι προτάσεις των κατοίκων της περιοχής μας, που πρέπει να αξιοποιηθούν και ενταχθούν στο σχέδιο νόμου που προωθείτε, με στόχο να απαλειφτούν οι στρεβλώσεις που αφορούν την σημερινή διαμορφωμένη πραγματικότητα, δίνοντας έτσι προοπτική και όραμα στον επιτελικό αυτό σχεδιασμό, εξαλείφοντας παραλείψεις και εκκρεμότητες χωροταξικές, του παρελθόντος. Μάλιστα λαμβάνοντας υπόψη σας, τις δεσμεύσεις που προκύπτουν από την Κοινοτική Οδηγία και την Σύμβαση του Άαρχους στην Δανία, μαζί με τις δεσμεύσεις που απορρέουν από το νομοθετικό πλαίσιο της χώρας μας, επιβάλλεται  οι πολίτες και οι συλλογικοί φορείς εκπροσώπησής τους να μετέχουν δημιουργικά τόσο στις διαδικασίες λήψης τέτοιων κρίσιμων αποφάσεων, όσο και στην ορθολογική αντιμετώπιση των περιβαλλοντικών προβλημάτων, για να μην υπάρξει σε αντίθετη περίπτωση, αναπόφευκτη κοινωνική έκρηξη και ατελέσφορος δικαστικός αγώνας!



o   ΩΡΩΠΟΣ 26-01-2012



§  Με τιμή



§  ΓΙΑ ΤΗΝ Ε.Σ.Ω.

§  Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ

o  



§  ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου